fredag 21 augusti 2009

Fixa stilen

Den frågan jag får mest från mina kunder är - Hur hittar man sin stil? Det är så lätt att tycka något är fint och köpa hem det, även om det kanske inte alls passar in med huset man bor i, platsens själ och övriga saker. Likaväl som det är lätt att trilla dit när det gäller kläder (en fin klänning, men i fel färg och form för just dig) är det också lätt att köpa hem inredningsprylar som man blivit förtjust i pga av andras stil, årstiden eller platsen man befinner sig på. Någon mer än jag som köpt guldbyxor på franska rivieran i tron om att jag blir göööööläcker i dem hemma i Svedala, och sedan aldrig tagit på mig dem igen :)
X
Tips är att riva ut bilder ur inredningstidningar, och sedan hitta den röda tråden på färger, mönster, träslag, stilar som man tycker om.
X
Gör sedan ett kollage och klistra upp bilder, tyger på minst ett A3 papper. Då får man känslan och kan lättare hämta hem stilen man är ute efter, fast på sitt personliga sätt.
X
Här har ett par kunder till mig (som från början var oense om sin stil) rivit ut det som de tyckte var fint, var och en på sitt håll. Jag satte samman det åt dem i detta kollage. Visst hade de inte alls olika stilar när det väl kom till kritan?? Båda gillade mörkt träslag, smutsiga färger, tillsammans med en vitt och krispigt. Hur blev resultatet då? Nyfikna? Det kommer så småningom i en tidning ;) Kanske kommer det en smygvisning här på bloggen, vem vet?
X
Kram

8 kommentarer:

♥ Affi ♥ sa...

Nu blev jag ju nyfiken! Visa bilder på bloggen please. Bra tips med kollage.

nea i det gula huset sa...

Hej hej!
Det där är en väldigt bra grej! Inte att köpa guldbyxor då (ha ha..) utan att göra ett kollage!
Har börjat riva ut så smått!

Det hade verkligen varit jätteroligt att få se lite bilder från jobben du gör. Jag blir ju så nyfiken! :)

Ha en bra dag!
Kram Nea

Anneli sa...

Hej!
Du har så rätt!! Jag tror inte på olika stilar och trender...är mer gammaldags (och miljövänlig, inbillar jag mig;)) och tror att ett hem består av saker man samlat på sig under lång tid och med hjärta!
Gillar verkligen stilen i det collage du visar upp - tänk så bra det blev!! Är nyfiken på att få se mer!

Ha en skön helg!!
Kram

StrandviksVillan sa...

Det där var ett fint collage! Den stilen gillar även jag.
Fast å andra sidan är mitt problem då jag kollar i inredningstidningar att jag tycker varje reportage är jättefint... oavsett stil. Knepigt ;)

Snälla visa bilder från det hemmet!!

SussiLibySweden sa...

Hej!

Spännande på vad som kommer att visas i förväg på bloggen...nyfiken:-)

Fina kollage bilder...den stilen gillar jag också.

Hej från Anneli...SussiLi...

rustik charm sa...

Bra tips att göra ett kollage, så man får en lite mer överblick av allt:)

Hoppas du får en trevlig helg.
Kram Kristina

Jenny Oak Fae sa...

TACK snälla för din omtänksamma kommentar!

: )

Många kramar från Jenny

<3

Lisa Marklund sa...

Bra idé det där med collage, men efter 40+ år på denna jord tror jag att jag hittat min stil :-)
Så många inlägg jag missat, intressant det här med färg-och stilanalys.....presentkortet gällde inte det va?

Kramen till dig - Lisa

Related Posts with Thumbnails