onsdag 26 augusti 2009

Frågor o Svar 2

Jag har följt din blogg ett antal månader nu och blev väldigt intresserad när jag läste ditt inlägg om färganalys och konsultation. Jag undrar om du skulle kunna dela med dig av lite allmänna tips i bloggen - t ex vilka färger funkar bra för brunt/blont/svart hår, blå/bruna/gröna ögon, om man är en sommar/vinter/vår/höst etc. Jag som har blå ögon har t ex fått höra att jag ska satsa på bruna ögonskuggor men det vore roligt att höra om det finns andra färger som också kan funka - lätt att fastna i samma gamla färger som man alltid har använt annars. :-)
X
Hej, jag har funderat mycket på om jag ska ha med färg och stil på bloggen och inte direkt bestämt mig ännu. Vid en undersökning som jag gjorde tyckte 80% det, så det lutar kanske åt att köra en livstilsblogg á la Feng Shui. Iaf när det gäller färger kan jag bara vara generell. För en blågögd människa kan både vara varm och kall som helhet. Blå ögon framträder bäst med bruna färger liksom lite åt det orange och roströda hållet. Men här menar jag att det kanske inte är så snyggt och har jättevarm färg mot ögonen om du är väldigt kall för övrigt i hud och hår. Det är en balansgång. Gröna ögon är vackra i lila, samt bruna ögon framhävs bäst med en blå ögonskugga, men också lila. Vi får se om jag framöver kommer köra mer inlägg mot färg- och stil här på bloggen. Hör gärna av er via kommenterar vad ni tycker om idén. Kram Jannice
X
Behövs det att alla element är representerade i ett rum för att det ska bli balans och harmoniskt? Tack för ännu en frågestund! Din blogg är så fantastisk! Kram Sofie
X
Tack söta du. Ja, för att inredningen ska kännas harmonisk och balanserad så behövs alla 5 element (eld, jord, metall, vatten, trä) att vara med. Liksom en balans mellan yin och yang. Kram Jannice
X
Vad härligt det ser ut att sitta barfota på kontoret!! Min fråga är vilka inredningstidningar du tycker är bra?
X
Jag tycker om Sköna hem, Elle interiör, Elle Decoration UK, Residance, Bo Bedre, Lantliv. Tycker dock att många tidningar tappat, man vet innan man öppnar dem vad som komma skall. Det tycker jag är lite trist. Kram Jannice
X
Vad har du läst för utbildningar? Kram Jenny (utan blogg)
X
Jag är civilekonom på magisternivå i marknadsföring, organisation och ledarskap. Har även läst projektledning. Under senare år har det blivit Design teori på högskolan, Inredningslinjen, Sköna hems inredningskurser, olika kurser hos inredare, inredningsarkitekter, Feng Shui konsulter samt 1 års utbildning till auktoriserad Feng Shui konsult i Göteborg. Kram Jannice
X
När man känner att man behöver göra om hela huset för att det är fullt av prylar, gammal stagnerad energi och färgvalen är helt fel men man inte riktigt känner att man orkar. Måste tillägga att jag inte är dum, jag vet att det bra är att sätta igång och göra! ;-) Men jag vill höra med dig om du har några inspirerande tips på hur man får motivationen att sätta igång. Har haft en bild av att man kan börja med ett rum i taget men oftast hänger mycket ihop och det blir ändå allt på en gång. Eller är det kanske bäst att börja med att slänga, slänga, slänga? Kanske kan du hjälpa mig med "think outside the box".Tack för en mycket inspirerande blogg med många vackra bilder på vacker och balanserad inredning.
X
Tack det värmer. Nej du jag tror inte du är dum ;) och jag vet hur det känns att inte komma igång. Om du inte har lästa Karen Kingstons bok ”Rensa i röran” så tycker jag att du ska börja med att göra det. Den ger en verkligen en kick och spark i baken. Annars tycker jag att du ska sätta dig ner i lugn och ro. Köp något gott, kanske ett glas vin i handen. Sätt dig ner och spåna på vad du vill göra, och hur du vill ha det. Gör en moodboard fylld med vackra bilder och skriv upp allt som behöver göras och känn att du blir riktigt sugen.
X
Börja smått… ta ett rum i taget. Absolut!! Annars blir det övermäktigt. Och det du inte vet vart du ska göra av, sätt det i garaget, förrådet så länge. Men har du gjort en grundlig skiss på vad ni vill ha i huset, så vet du också vad du kommer behöva behålla och kasta.
X
1. Ett rum i taget.
2. Gå igenom sak för sak.
3. Tycker jag om, behöver jag den här prylen?
4. Slänga, sälja, spara, Skänka?
X
Det är först sen du kan börja måla och fixa, när du vet vad du vill och när du gjort plats för möjligheterna och kreativiteten att andas och göra besök hos dig igen. Se så, börja med en liten skrubb. Sätt äggklockan på 10 minuter och se så himlans mkt du hinner med. Det blir heller inte så sentimentalt på tid och så kan du utmana dig själv och tävla mot klockan. Lycka till! Kram Jannice
X
Jag sover under ett snedtak, (inte bra, jag vet) takhöjden är 3 meter..Rummet är ca 12 kvm. Vid ena sidan har jag ett takfönster, ingång till badrummet och ingång till själva sovrummet. På andra sidan har jag ett fönster,mitt emot sängen en stor inbyggd skjutdörrsgarderob... Du kan känna de snabba energierna va?!?! Det positiva i kråksången är att jag iallafall har huvudet mot norr...Vad göra? Kram A-M
X
Hej A-M, japp du ligger i ett rusande chiflöde. Så du bör lugna chi i ert sovrum. Om vi börjar med snedtaket som ger tryckande chi, kan uppåtriktad belysning höja takhöjden och om du har bjälkar kan de målas vita för att ”lätta”. När det kommer till chiflödet så rekommenderar jag långa vackra linnegardiner. Något som hänger i fönstret, en vacker lampa, eller lykta som bromsar upp. Även en matta på golvet med ränder i motsatt riktning kan göra flödet långsammare. En rund eller stor vacker lampa i taket kan också bromsa upp. Se dock till att inte ha en tung stor lampa som hänger över sängen, så det känns obehagligt om den föll ner.
X
Om skjutdörren på garderoben är av spegel (står inte men det kanske är någon annan som har det) kan du hänga ett draperi av vackert tyg. Mina föräldrar gjorde så, och rummet blev betydligt lugnare. Även något i fönstren stoppar upp, som en växt eller något vackert stilleben. Det här med norr, har med den indiska läran att göra. Det jag arbetar med Eight Mansions, där är den bästa riktningen olika från person till person, beroende på stjärntecken och hur energierna och planeterna stod när du föddes. Lycka till, Kram Jannice
X
Jag har en fråga om de olika elementen. I vårt sovrum har vi gula tapeter och golv i boklaminat. Möblerna är vita (en byrå är i björk också) och gardinerna brukar jag ha vita eller gula. Överkast & pläd är beiga och kuddarna är svarta och vita. Men det känns så himla blekt & opersonligt på något sätt. Jag antar att jag åtminstonde saknar eld-elementet men saknar jag även något annat element? Vad ska jag lägga till för att få harmoni i sovrummet?? Suveränt bra med dessa frågestunder. Det är så intressant att läsa alla frågor och svar.Tack för en underbar & inspirerande blogg Jannice! Kram
X
Tack själv söta du! Nu vet jag inte om den gula färgen är mer ockra gul. Jag förutsätter det, eftersom du skriver att du saknar eld. För är det en stickig eldig gul, så är det eld. Är den ockrafärgad är det jord. Jag förutsätter det senare (om inte, så tycker jag att du borde måla om, då gul som eldelement gör så att hjärtat slår snabbare och vi har svårt att koppla av). Åter till väggarna, om det är ockra gul, så låter det som du saknar träelementet i växter och eld. Alldeles riktigt. Varför inte ta en något rostrött till den ockragula väggen? Hade varit vackert. Tror du måste få in lite mysigare känsla, undvik gula gardiner. Det blir för mycket. Håll dig till det på väggen, och lägg sedan till beige, vitt, rostrött. Kanske kan nedanstående bild inspirera i färgtoner? Ta även in någon härlig växt för att få in träelementet i växtlighet, samt en mysig matta, som gör det mer ombonat. Lycka till! Kram Jannice
X
Hej Jannice! Lever du som du lär när det gäller färg och stil i smink och kläder. Vilken årstid, varm, kall är du? Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller smink? Kram Emilia
X
Hej Emilia. Jag försöker leva som jag lär, då jag vet att jag ser bäst ut i vissa färger. Och vem vill inte "look as good as possible"? Jag är en ljus vår, vilket innebär att jag många gånger har fått höra att jag är sommar. Men med det systemet jag arbetar med får man en exakthet som har gjort att jag känner att jag verkligen hittat hem i mina färger. Jag är alltså varm i tonerna, exempelvis mina slingor är guldiga istället för askblonda.
X
När det gäller smink är jag förundrade över att så många inte använder rouge (ajabaja – det gör hela looken) samt inte plockar sina ögonbryn. Två tips som gör en pigg och 10 år yngre på en gång. Sedan lite läppstift och mascara så är man fit for fight ;) Själv kör jag allt från foundation, concealer, ögonskugga, rouge och läppstift.
X
Härligt med frågestunder! Teknik! Vilken är den bästa färgen att ha på teknik-prylar i ett "vitt" hem. Ska man bryta av med den svarta ramen runt tvn eller låta det smälta in med vit ram ?Väggen är vit bakom, ska den hänga på väggen eller stå på tvbänk? Tv-bänk har ju fördelen att man kan gömma alla sladdar och slippa "kabel-kanal" på väggen. Kanon blogg, följer dig varje dag! Patrik
X
Hej Patrik, så roligt med en herre som följer min blogg varje dag ;) Jag skulle vilja svara på din fråga, det beror på. Alltså vad använder man som kontrast till det vita hemmet? Har man exempelvis vitt hem med svarta möbler som kontrastfärg, kan tv:n gärna vara svart. Men om allt annat är vitt, och ljuva pasteller eller rent av bondromantiskt, kan det kännas fel med en svart tv, då hade jag valt något mjukare, som vit eller i silver som bättre smälter in. Tänk feminin inredning, vit och silver och mer maskulint, en svart.
X
Bänk eller inte? Båda har sina för-och nackdelar. Jag håller med, sladdarna försvinner när man har bänk, men har man det litet är en TV på väggen perfekt. Eller varför inte göra som många gör, göm tvn i ett skåp om du har en tjocktv ;) som är ful och klumpig. Så kan du stänga när du inte kikar på den. En tv som inte är på, blir som en stor svart ruta i ett rum, vilket inte är snyggt. Varför har ingen designer tänkt på detta?? Kom igen där ute? Inte ska vi behöva ha fejkeld som sprakar eller fiskar som simmar? Hoppas du fick svar på dina frågor. Kram Jannice
X
Hej, Hur skall jag göra för att mitt kombinerade matrum/ arbetsrum skall få balans då det ofta är mycket saker som samlas här? Bokhylla-familj, arbetsbord i välstånd/berömmelse, matbord står mitt i rummet. Kan du även ge lite bra ex på vad jag kan ta in i de olika rummen för att få alla element representerade. /Tack Maria
X
Hej Maria! Jag är övertygad om att det handlar om bra förvaring. Har man det, så är det enkelt att plocka undan. Se till att ha dold förvaring som gör det enkelt att lugna inredningen för er. Knyt samman färgerna i matrum och arbetsrum så det blir en helhet och se till att ha samma färg på ex pärmar etc så plottret minskas. Sortera även böckerna i färg kan hjälpa. När det gäller oreda, tänk på att tvåsamhet ordnar och sturkuterar upp. Kanske finns det två lite större lugna tavlor (nästan enfärgade) som kan placeras i närheten. Detta är värsta trolleritricket, men det gör magi med rummet!
Eftersom platsen ligger i framgångshörnan, mår den fint av lite extra eldelement! Rött, gult, pyramidliknande föremål, päls eller annat som påminner om framgång för dig.
X
När det kommer till elementen så hänvisar jag till min Feng Shui skola, kapitel 5. Där har du förslag på olika ting inom elementen. Glöm bara inte att alla ska vara representerade i ett rum. Lycka till! Kram Jannice
X
Hej! Jag ska just till och inreda mitt livs första barnrum!( förutom mitt eget en gång i tiden då...) Jag har en brorson som ska göra en grafitti-fondvägg i rummet i blåa och gröna mjuka baby-färger, men sen vet jag inte vad annat som kan passa där! jag tycker jag bara hittar inspiration för mjukis och romantiska barnrum, och jag vill ha om en lite tuffare stil. har du några tips?

Grattis till babylyckan! Och vad roligt att få inreda ett barnrum. Jag kommer ha ett Feng Shui inlägg om barnrum inom det närmaste, så håll ögonen öppna. Annars tycker jag du kommer ge bra karaktär med grafittin som fondvägg. Det kommer sätta rummets känsla. Ta gärna in lite rött eller orange i en kudde eller matta för att ytterligare göra rummet lite kaxigt. Alltså en komplementfärg till de två du valt. Leta efter leksaker och barnmöbler, med rena linjer. Varför inte en röd myrankopia i barnstorlek mot fondväggen? Lycka till och ha som sagt ögonen öppna för mitt barnrumsinlägg.
X
Idag undrar jag om du personligen har något mantra eller favoritcitat? Kram Christin, Billeberga
X
Sluta kämpa börja leva! Vem har sagt att livet ska vara jobbigt, tungt och trist? Att det ska vara en ständig kamp för att prestera och duga? Jag har ett val och det viktigaste är att vara sann mot mig själv och släppa in det som jag längtar efter och mår bra av.
X
Hej Jannice! Jag undrar om/när du har seminarie i hur man inreder barnrum. Har många väninnor som skulle vara intresserade både av seminarie och konsultation. Vi bor dock i Stockholm....
X
Hej! Jag planerar faktiskt att boka in vecka 41 uppe i Stockholm för föreläsningar, färg och stilanalyser och långa myskvällar med min bästa väninna :) Kommer skriva om det på bloggen, så håll utkik, eller mejla mig, så kan vi boka in det. Kram Jannice
X
ÅÅåååå vilken tur jag har som hann med idag. Jag funderar på en sak. Jag har ett relativit vitt hem, väggar, golv, soffa, stolar är vita i köket. Och nu undrar jag om jag ska måla även mitt matsalsbord i vitt (som är gammalt trä) vit, för att få den där danska looken. Är osäker. Båda är fint. Vad blir mest harmoniskt? Och bäst enligt Feng Shui. Kram och tusen tack Jannice för all inspiration. Sara i Åmål
X
Tack Sara! Jag tycker du definitivt ska behålla bordet som det är. Annars får du ingen kontrast kvar. Som jag skrev sist i min frågestund. Energierna (chi) ökar avsevärt om vi bara har vitt omkring oss. Det kan lätt kännas svävande och vintertid mycket kallt och omysigt. Låt bordet får ge jord/trä (beroende på färg) i din inredning. Det vita blir vackrare när det har något att jämföras med. Ögat måste få vila på något, då blir inredningen harmonisk och tilltalande. Så, sätt dig i en fåtölj och njut av att du slapp sätta igång och måla ;) Kram Jannice
X
Det var allt för den här gången. Tack alla som ställt frågor, och jag hoppas även ni andra fått inspiration.
X
Kram

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails