lördag 30 januari 2010

Skapa trivsel

Skapa trivsel i köket gör jag genom att unna mig goda oljor, flingsalt, vinäger, färska kryddor och fina tomater. Samla dem på ett fat och låt dem ge inspiration till matlagningen.
X
Det ger även en härlig färg till köket. Kryddorna ger "trä" och tomaterna "eld" enligt Feng Shuins lära. Detta brukar man annars sakna i sitt kök. Det är därför det blir så trevligt när man handlar hem lite färska kryddor, för då har man oftast fått in alla elementen i sitt kök. Tänk vad trist den här bilden hade varit utan basilikan och tomaterna.
X
Tips! Du har väl inte tomaterna i kylen? Då tappar de smaken. Låt dem bli rumstempererade och mitt tips är att köpa romantica, perla eller körsbärstomater på kvist. När det gäller tomater, får man inte mer än man betalar för. Japp, jag vet vad jag pratar om, det tillhörde mitt förflutna. Och det har förvånat mig att så många har tomater i kylen. Ajabaja!
XX
Kram på er!
Jannice

7 kommentarer:

Anonym sa...

Javisst du har helt rätt om helheten där...vore jättetrist utan det gröna och röda....tack för tipset ang tomaterna ska genast ta dem ur kylen.....ska nog göra som du....snyggt och vackert....kul att se dej i repotaget i alltihemmet var det väl va? Jättefint....gillar den grå-blå skalan som är genomgående i ditt hem....mvh. M

Johanna sa...

Grattis till reportaget i förra inägget. Ser riktigt fint ut!!

VIT och PASTELL sa...

Hej! Javisst är rumstempererade tomater bäst! Det ska bli så kul att se ditt hem i tidnigen och få se mer av allt - hoppas jag!

Jag skulle verkligen tycka att det var bra om du kan hålla föreläsningar i Stockholm! Jag skulle definitivt komma!

Kram Mia

Linda p sa...

Ojoj ska genast rusa ut i köket och plocka ur körsbärstomaterna ur kylen. Hur är det med skafferi? Funkar kanske bättre att ha dem där.

Ha det så gött på spaet!! KRAM

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Jag köper körsbärstomater istället för smågodis...mmmm! Ja, inte varje gång, men det är bland det godaste jag vet :-)

Ha en trevlig lördag!
//L

Hem och Lycka sa...

Vad superfint reportage i tidningen, grattis grattis!

kram Mia

Anonym sa...

Vilken fantastisk blogg du har! Jag är jätteintresserad av Feng shui och du inspirerar mej bara mer o mer! /Pia

Related Posts with Thumbnails