onsdag 6 januari 2010

Inredningsfärgen 2010 - turkost

Inredningsfärgen våren 2010 spås bli turkost. Iaf om man ska tro pressreleaser jag fått, trendanalytiker jag lyssnat till och bloggare jag besökt.
X
Kulören skvallrar om sommar och hav, vilket inte är så dumt en sådan här snöig och kall dag.
X
Visste du att den turkosa färgen ogillas av insekter. Det är därför dörrar och fönster kring medelhavet är målade i denna färg. Turkost står för vitalitet och fungerar dåligt ihop med mat. Vi kan till och med tappa matlusten. Så om du inte tänkt banta :) undvik mycket turkost i köket.
X
Den här turkosa vasen i pressglas köpte jag för en tia när jag skulle handla hyacinter till advent. Den gjorde mig så glad, och jag har sett fram emot att hitta en fin plats till den här hemma.
X
Kram
Jannice

21 kommentarer:

Anna-Malin sa...

Turkost är så krispigt läckert!
Men jag tror inte jag har en endaste turkos sak. Det får kanske bli ändring på det....

Tror du vi kan ta en våning var i huset nedan?! *L*

Ha det gott!!

Kram
Anna-Malin

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Tur jag har lite turkost hemma då. Ska ställa allt i köket *fniss*

Kram Jeanette

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Hej igen!
Kollade in HBG huste nedan, tyckte jag kände igen det på nåt sätt...

Mina morföräldrar bodde på Tågaborg o jag har gått förbi det där huset såå många gånger under alla somrar där.
Älskar Tågaborg o närheten till Pålsjö skog o gångavstånd till havet!!
Kul att se det. Nästan så man vil ta la familia o lämna Uppsala!!

kram Jeanette

Casa Loda sa...

Javisst blir man glad av den härliga färgen! Får nog titta lite i gömmorna här hemma.
Kram Annika

Pysselprinsessan sa...

Jag tyckte just det var "den nya färgen"! Men vad gör det, jag gillar turkost! Passar perfekt till våren dessutom!

God fortsåattning på det nya året!
Kramar

Grodmamman sa...

Ok, då vet jag vad jag ska ta in för färg till köket då!:)
Kram

Åse - Interiörguiden sa...

Jag gillar verkligen turkost, så det är kul att den är årets färg. Jag hade ingen aning om att insekter inte gillar färgen, det ska jag komma ihåg nästa gång jar är utomlands!

Sjabbig men chic sa...

Låter hur bra som helst, jag älskar turkost!

Ha det fint!
Lisa

S o F sa...

Oj - det var ju kul! Då var jag trendig hela 2009 då... ;)

Tänk va trevligt att ligga i framkant. Fniss.

Väldigt söt vas Jannice - snacka om prisvärt fynd.

Varma hälsningar!

Sara sa...

Tur man är före sin tid och har färgen hemma redan. Men nån bantningsfärg är det då rakt inte, har haft den i köket förra sommaren, märkte inget resultat ;)

Ha det gott! Kram Sara

Ellas Inspiration sa...

Vilken vacker vas!

Då får jag leta fram de turkosa detaljerna från förra omgången...

Kram Karin

Tvillingmamma Lotta sa...

Perfekt ju, jag började köpa turkost redan förra våren/sommaren!
Sååå härlig färg!

Cathrin sa...

Men ojdå. Jag som just rensat bort allt turkost från köket. Får se till att ta tillbaka det omedelbums. Älskar turkost, roligt att vara lite "före" (eller antagligen efter...).

Malin sa...

Turkost är fint!! Jag tänkte faktiskt på detta på restaurangen på ikea idag. De hade en turkosblå vägg i ena änden och rött i andra och det satt fler vid det röda:) Kanske bara en slump, men det röda kändes mycket trevligare att äta bland. Kram kram

Lilla huset på prärien sa...

Hmm... helt plötsligt tänker jag då att jag ska inreda mitt kök i turkost i så fall! Det passar nog mig fint eftersom jag helst inte ska vara sugen på mat alls... :)

Kram Jenny

Limetwig sa...

Ha då blir jag lycklig! Turkos är en av mina absolutafavo färger! Har tom en turkos soffa... Jippi! Men det där med maten? det stämmer inte på mig i alla fall!

Ha det bäst! Åse

Blomgrens sa...

Inte nu igen..........det var ju det nyss tycker jag som inte gillar turkost. Mest för att jag inte vet vilka andra färger man kan kombinera med. Flaskan på din hylla gjorde sig väldigt bra och tankarna gick till sommar och sol.
Kram
Eva

Anna Inreder sa...

Vad bra att Julia visste vilken färg hon skulle välja några år förtidigt!
Ring mig jag har något spännande på gång!
Kram Anna

Tulipa sa...

Älskar turkost!
Känns så mycket vår och krispighet, friskt... som ljumma sommarfläktar!

Mariette

millandante sa...

Den är ju bara så fräsch den färgen och den högra bilden är heeelt ljuvlig! Vilket fynd!!
Såg en bild med turkosa och lila glas ihop och jisses så snyggt det var, så vi behöver ju inte slänga ut det lila heller..!
Kram

Photo by Maria sa...

Älskar turkost.. Och om det är så som du skriver att man tappar matlusten så skall jag nog fylla hela huset med turkost ;-)

Njut natten..

Kram Mia

Related Posts with Thumbnails